YouTube-modellen

Inntektsstrømmer er kanskje det viktigste ordet du bør lære deg før 2019. Det å ha stabile og gode inntekter er helt nødvendig for en bedrift, fordi uten så går du rett i baret. Det har faktisk ingenting å si om du driver et lite enkeltmannsforetak eller en milliardbedrift. Dersom inntektsstrømmene ikke står støtt, så får du ikke den likviditeten du trenger. Det er mange måter å se på inntektsstrømmer, men det som kanskje er aller mest interessant er eksemplet med YouTube. Denne siden har oppfostret en rekke business genier verden over med en ganske så simpel modell.

Reklame som inntekt

En klassisk YouTuber poster nye videoer hver eneste dag. Hverken YouTube eller oss brukere betaler en eneste krone for deres videoer. Vi betaler heller ingenting for å abonnere på disse personene. Da må en stille seg selv spørsmålet om hvordan inntektsstrømmene fungerer her. Det er faktisk ikke så vanskelig. Vi legger alle merke til de små reklamesnuttene før videoen for eksempel. Så sant en når millioner av seere, så kan en fint leve av inntektsstrømmen som kommer fra disse. Det stopper derimot langt på nær der. Flere og flere YouTubere tar det videre fra bare å bruke reklame som en inntektskilde.

Inspirasjon å hente

Det finnes mange andre måter å tjene penger på, men den aller mest populære er nok å markedsføre andre bedrifter sine produkter gjennom videoene en lager. For eksempel bruker PewDiePie, verdens mest fulgte YouTuber, gamingstoler som han anbefaler. For hvert salg får han en liten del av kaka. Han og mange andre Youtubere lager også sine egne skjorter, kopper og diverse artikler med logoene deres på. Dette er Inntektsstrømmene i det 20-århundre, og det beviser hvilke fantastiske potensiale som ligger bak. Selv om din bedrift kanskje ikke begir seg ut på YouTube, så er det mye inspirasjon å hente.