En mystisk disiplin

Dersom en aldri har vært noen ekspert på markedsføring, eller selv om en til og med har brukt flere tiår på det, så kan det fort være vanskelig å sette en finger på akkurat hva det som er gjør at det fungerer. Dette handler om at markedsføring sjeldent har direkte sporede resultater. For å sette ting i perspektiv kan det være bra med et illustrativt eksempel. Setter du 1 million kroner i Facebook aksjen i dag, og aksjen går opp 7 % i år, så sitter du igjen med kr 70 000 i fortjeneste direkte fra prisøkningen. Setter du 1 million kroner i markedsføringen i dag derimot, og ser at din bedrifts inntekt før skatt økte med 5 millioner i løpet av året, så aner du ikke hvor mye som stammer fra markedsføringen.

Hvordan gjør de det?

Det er dette som gjør investeringer i markedsføringen skummelt for mange. Mangelen på resultater som kan spores direkte til investeringer er uten tvil noe å være forsiktig med. Dersom du bare visste hva som egentlig foregår bak kulissene derimot, så hadde det nok vært noe enklere. Her sitter nemlig eksperter med en kartlagt plan for hvordan du skal selge mer. De finner din kunde ved hjelp av data, og bygger opp en profil som gjør at du selger rett på kunden.

Målgruppen under lupen

Denne gruppen kalles målgruppen, og alle initiativer rettes mot denne. For eksempel kan en målgruppe være menn mellom 18 og 30. Disse liker sport, bil og pizza. Da er det nytteløst å markedsføre med rosa, mye design og andre feminine kvaliteter. Det høres kanskje åpenbart ut, men selv de mest erfarne går i fella. Overlat markedsføringen til de som har peiling, for de vet virkelig hva de gjør. Det er tross alt en grunn til at de kalles profesjonelle!